Halaman

Khamis, 3 Februari 2011

jernih dan keruh kehidupan


 apakah itu kehidupan? Adakah aku dicipta hanya untuk hidup dan makan,
Klau itu tujuan aku dicipta mudah lah kehidupan aku, hanya makan untuk hidup semata2, tapi smua tu bukan lah tujuan nya, tujuan aku dicipta untuk melihat betapa agung nya Allah, betapa agung nya ciptaan Allah dialam semesta yg indah, yang mbuat kn manusia lupa akan perjanjian sebenar, semua dicipta berpasang2 mahu pn tumbuhan, haiwan, dan bnyak lagi yang tak dapat di hitung dengan hanya menggunakan akal fikiran,

  aku di ajar bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan pada aku, aku diajar ngan tatatertip yang sopan, cara pemakayan yang indah di pandang mata,kita di ajar megenal islam,  rukun islam, cara islam. dll

 tapi aku lupa dengan nikmat yang telah diberi kan pada ku, aku lalai, aku abai kn smua apa yg telah diajar kan pada aku, aku cuba cipta hidup sendri, tapi semua tu x kan bawa k mana, hanya kesesatan yang menanti,

Aku mula mencari idintiti sendiri, siapa aku, apa  watak aku, di mana posisi yang akan aku dduki.
Aku mula atur semula corak hiduk ku, yang dulu gelap kini semain terang, dlu jalan yang lurus ku bengkukkan, kini telah ku lurus kn semula, walau begitu ssah untuk ku betul kn, kan ku berusaha hingga ke akhir nya , walau hutan beduri harus ku redah, walau tampa pelapit atau pelindung untuk aku berlindung,  yang ku impi kan hanya ketenangan dalam jiwa, hati tenang walau dalam sensara dan gelora,

Kematian x dapat di duga, ttapi ia akan tiba, tempat dan masa sdah d tetap kn, iman belum pasti msih kendur atau teguh, masa boleh merubah segala2 nya, hnya hati penentu  jasat nya, aku takut jika hati telah jatuh cinta dengan dunia, ia hanya akan menjerumus k lembah peyesalan di 1 masa ,

Ya Allah kau teguh kan lah hati ku dengan keimanan di dalam jiwa, jauh kan lah aku dari sifat lupa, lupa dengan asal usul, pejanjian di atas dunia yang hanya sementara, yang di agap nyata di mata dunia , ingat kanlah aku dengan dugaan, ia untuk meguat kan lagi kekuatan hati dan iman, aku gmbira dengan dugaan yang telah d turun kan pada ku, itu tanda dikau  sayang kan ku,

Aku bersukur dengan apa yang telah kau kurnia kn pada ku, walau buruk di mata dunia, bgi aku itu amat ber harga, kerana ia ada lah pmberian dari mu yang maha esa, dan aku tak akan meronta kecewa  jika ia hanya sementara waktu , kan aku jaga dann kan ku lindungi selagi diberi waktu , 

Akukan terus meredah, aku kan terus melangkah, walau beribu  dugaan melanda, ku tanam semangan, kan  ku semai jihad, kan ku tabur kudrat untuk mencambah kn kekuatan jiwa islam dalam dri ku….

Aku hanya insan lemah yang perlu kan bimbingan orang yang lebih lama di atas muka bumi, aku masih lemah, ttapi kan ku kuat kan kelemahan yang ada pada diri ku, kerna kelemahan itu ada lah kekeuatan pada dri,

Tak ada  yang kuat kental sebelum ada nya kelemahan, semua bermula dari kelemahan, aku berjanji pada dri ku, akan ku kuatkan, kan ku teguhkan,  dri ku yang lemah  ini…..

Wasalam...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan